Friday, April 22, 2011

Antara sakit dan dosa...

Sakit..Anda sering sakit..? Mudah jatuh sakit? Sedang sakit? Tahukah anda bahawa sakit yg diberikan oleh Allah SWT itu adalah satu anugerah bila mana kita redha dan sabar dengannya dan tidak mengeluh2, ia akan dapat menghapuskan dosa-dosa kecil dan juga menaikkan peringkat darjat kita di sisiNYA.

Bukhari, Muslim meriwayatkan bahwa Nabi S.A.W. bersabda :
"Tiada seorang mu'min yang ditimpa oleh lelah atau pe­nyakit, atau risau fikiran atau sedih hati, sampaipun jika terkena duri, melainkan semua penderitaan itu akan di­jadikan penebus dosanya oleh Allah.” (HR Bukhari-Muslim)


Abu Dawud meriwayatkan Nabi S.A.W. bersabda :
"Seorang mu'min jika sakit, kemudian sembuh, maka penyakit itu menjadi penebus dosanya, dan peringatan dalam menghadapi masa depannya, sebaliknya orang munafik jika sakit lain sembuh, maka ia bagaikan onta yang diikat kemudian dilepas oleh majikannya, ia tidak mengtahui mengapa diikat dan mengapa dilepas ". (HR Abu Dawud)

SubhanAllah..Begitulah setiap kejadian yg berlaku itu sememangnya mempunyai 1001 hikmah disebaliknya yang kita kadangkala tidak sedar. Inilah yg dikatakan, kadangkala bila kita ditimpa sakit atau musibah, maka segera kita akan mengingati Allah SWT.


BBK teringat kata mutawif BBK sewaktu pertama kali Umrah baru2 ini..Mengapa selalu saja orang yang mengerjakan umrah atau haji itu mendapat sakit, sama ada di sana atau setelah pulang ke tanah air. Itu adalah satu tanda di mana doanya untuk di ampunkan dosa sudah didengari oleh Allah SWT. Namun terpulang kepada mereka samaada melihat kesakitan itu sebagai bala bencana atau ujian dari Allah SWT untuk mereka redha dan terima maka dosa-dosa kecilnya akan terampun..InsyaAllah.

Ilmu Allah SWT itu sangat luas yang tidak mungkin dapat tercapai oleh akal kita. Setiap yang hilang dari kita, pasti akan digantikan Allah SWT dengan lebih baik yg kita sendiri tidak mengetahuinya. Dengan syarat, sebagai hamba, kita harus sentiasa berbaik sangka dengan NYA, redha dan dgn setiap ujian yg menimpa.

Bukhari meriwayatkan, Nabi S.A.W. bersabda :
"Siapa yang dikehendaki kebaikan oleh Allah padanya, maka diberinya bala' (ujian).
Lagi sabda Rasulullah SAW mengenai sakit berbunyi:
"Tidaklah seorang muslim tertimpa suatu penyakit dan sejenisnya melainkan Allah akan menggugurkan bersamanya dosa-dosanya seperti pohon yang menggugurkan daun-daunnya" (Hadis riwayat Bukhari dan Muslim)
BBK mengingati diri sendiri untuk belajar menjadi sabar dan redha dengan ujian kesakitan atau musibah..InsyaAllah..Sama2 kita renungi, ingat-mengingati dan berpesan2 supaya kita sama2 selamat dengan ujian yg datang serta bersama2 mendapat rahmat Allah SWT. InsyaAllah..

**Artikel menarik untuk di kongsi bersama tentang sakit yang menggikan darjat, sila klik Sakit - Antara Penghapus Dosa Dan Peningkat Darjat

Like jika sudi ;)

2 comments:

  1. terima kasih atas info yang bermanfaat ini..

    ReplyDelete
  2. sama2 zaidah..salam ukhuwah dari saya

    ReplyDelete