Thursday, April 21, 2011

Pertama Kali..

Okay skrg  BBK rasa nak sambung bercerita tentang pengalaman pertama menjejakkan kaki di Tanah Haram dan seterusnya…sambungan entry sebelum ini..InsyaAllah tujuan BBK cerita bukanlah untuk menunjuk2, tetapi untuk berkongsi cerita betapa indahnya perasaan di sana, betapa tenang dan seronok..Mana lah tau dengan membaca cerita BBK ini, akan membuka ruang dan hati pada yg memang nak pergi supaya cepat2 ke sana segera..BBK rasa seeloknya kita pergi sementara kita bertenaga dan muda..Ini kerana kekuatan fizikal memang sangat2 diperlukan..Perkara yg baik, rasanya tidak salah untuk dikongsi..InsyaAllah..

Sebelum sambung cerita, BBK nk share rukun Umrah tu ada 5 perkara. 1. Niat di miqat (sempadan) iaitu di luar tanah haram, 2. Tawaf mengelilingi Ka’abah 7 kali, 3. Sa’e (7 kali berjalan dari Bukit Safa ke Marwah), 4. Bertahallul atau bergunting/bercukur dan ke 5. Tertib (bermaksud semua perkara dari 1-4 perlu dilakukan mengikut urutan). Jika kita berupaya dalam sehari kita boleh lakukan sehingga 2 atau 3 kali umrah..Biasanya orang buat sekali namun terpulang mengikut kemampuan masing2..Dan jika kita dapat melakukan 7 kali umrah, pahalanya samalah seperti mengerjakan ibadah haji, namun tidak menggugurkan fardhu mengerjakan haji ..

Tiba di Kota Makkah agak lewat berikutan ada transit di Riyadh tp kami hanya di dalam kapal terbang..kemudian dari airport Jeddah ambil masa hampir 2 jam setengah untuk urusan immigration dan luggage. Kemudian dari airport Jeddah, bas2 Andalusia Travel dah pun menanti kami dengan beberapa orang mutawif. 4 bas kesemuanya, 2 bas ke Abeer Garden (250m jarak ke Masjidil Haram) dan Hijaz Hotel (hanya 100m ke Masjidil Haram). Alhamdulillah BBK dan makcik2 duduk di Hijaz..mmg dah request dan tambah bayaran krn seorang makcik BBK agak uzur..Untuk memudahkan beliau ke masjid, kami  pilih duduk di Hijaz Hotel.

Oh ya, di Makkah & Madinah, waktunya lambat 5 jam yea dari waktu kita di Malaysia..Pertama kali melihat kota Mekah di waktu malam..Kota yang hebat..walaupun waktu itu sudah menunjukkan hampir 1 pagi, tapi macam baru 8 malam..Kedai2 masih buka, peniaga2 di sini sana, dan orang ramai masih ada di mana2..Kami di suruh bersedia dalam masa 30 minit untuk mengambil semula wudhu’ dan untuk menukar pakaian yg lebih bersih (jika ada yg  dh kotor). Harus di ingat, pantang larang dalam ihram mesti di jaga..Untuk perempuan, perkara paling penting elakkan menyikat2 rambut, di khuatiri gugur, dan elak dari bahan2 yg wangi, sabun or minyak wangi, dan jgn sesekali menutup muka/dahi..Ini adalah antara pantang larang yg selalunya mudah di langgar bg perempuan, jd perlu sgt berhati2..

Kira2 2:15 pagi (waktu Makkah) kami berkumpul di bawah..Waktu ni kena banyak bertalbiah dan selawat..Mutawif memulakan doa..mendahului kami memulakan perjalanan ke Masjidil Haram untk menuju ke Ka’abah dan semua mengikuti di belakang dan sama2 bertalbiah .

Tak sampai 3 langkah, BBK dah nampak cahaya yg terang benderang ..tertanya2 apakah itu..Meneruskan langkah sambil bertalbiah…tidak lama kemudian, baru BBK perasan..MasyaAllah..Itulah Masjidil Haram! SubhanAllah..putih bersih, lampunya ada kilauan cahaya yg mmg sgt terang..bangunannya begitu besar dan utuh tersergam indah..Hati BBK tersentuh namun terus bertalbiah bersama yang lain..sehinggalah Mutawif berhenti di hadapan pintu pertama iaitu King Abdul Aziz..berhenti seketika dan kami membaca doa sebelum memasuki Masjidil Haram..selesai, berjalan masuk ke dalam masjid..BBK teringat pesan ayah, ibu dan seorg rakan yg pernah ke sini..Mereka ada pesan, pertama kali nmpk Ka’abah, selain melaungkan Allahuakbar3x dan membaca doa yg ada..Jgn sesekali lupa niatkan di dalam hati apa yg kita hajatkan..

                                                                   
Inilah dia Pintu pertama Masjidil Haram iaitu 
King Abdul Aziz Gate

Rakan2..Dalam 6 langkah..menuruni anak tangga pintu King Abdul Aziz..BBK dah ternampak Ka’abah..SubhanAllah..Jujur..perasaan itu x tahu BBK nk gambarkan..Ianya terlalu sukar untuk BBK ungkapkan dgn kata2..yg pasti rasa syukur tidak terhingga, terharu sehingga tak sedar mengalirnya air mata kerana Allah SWT sudi menerima diri ini menjadi tetamuNYA..Bayangkan..betapa diri ini bergelumang dosa pdNYA..Tetapi Allah SWT adalah Maha Pengampun, Pengasih dan Penyayang..Kedatangan BBK dan teman2 lain dipermudahkan..sehingga dapat melihat rumah Allah SWT paling suci ini..Alhamdulillah..

Jika kita bersalah pd manusia, dan sudah meminta maaf, mngkin ada juga yg sukar memaafkan kita sehinggakan kita lemparkan senyuman pun dibalasnya dgn jelingan atau tidak langsung memandang..Tetapi Allah SWT menerima hambaNya selagi hambaNYA ikhlas bertaubat padaNYA. Baru BBK faham, kenapa sebelum ke sana, kita iaitu bakal tetamu Allah digalakkan memperbanyakkan solat taubat..dan membuat persediaan2 lain..dengan persediaan2 ini..Alhamdulillah, itulah yg akan memudahkan dan melancarkan ibadat kita di sana..

Melihat Ka’abah sahaja rakan2..kita sudah mendapat pahala dan rahmat dari Allah SWT..

 Sabda Rasulullah s.a.w bermaksud : 

“ Pada Kaabah itu ada 120 rahmat kepada pengunjungnya pada setiap hari , iaitu 60untuk tawaf, 40untuk solat sunat dan 20 untuk melihat Ka’abah”


SubhanAllah..Allah Maha Besar..Pemurah..Pengasih dan Penyayang..Selagi kita bernyawa, berupaya dan mampu..Marilah sama2 kita rebut peluang untuk ke sana..Kerana terlalu banyak ganjarannya..BBK mohon maaf jika tulisan BBK ada kesalahan dan kesilapan..Harap diperbetulkan jika ada..Sesungguhnya BBK hanya insan kerdil dan lemah di sisiNYA..Dan masih banyak yang perlu BBK pelajari..Harapan BBK hanya satu, supaya kita sama2 mendapat redha NYA bersama2..InsyaAllah..Sharing is Caring..Always.. J

Yang buruk dan hina semuanya dari saya..Yang baik semuanya dari Allah SWT..Assalamualaikum..
Like jika sudi ;)

No comments:

Post a Comment