Malaysia Cheap Web Hosting

Sunday, April 17, 2011

Bila kaki melangkah ke Saudi Arabian Airlines..

Assalamualaikum WBT..16 April..Akhirnya BBK kembali semula ke Malaysia..Jujur dari hari, BBK sebenarnya sedih meninggalkan Madinah dan Kota Makkah..Alhamdulillah segalanya lancar dan mudah selama 10 hari di Makkah dan 5 hari di Madinah..

Rakan2 sekalian..BBK ingin berkongsi cerita..demi kebaikan bersama dgn niat kerana NYA dan rasa tanggungjawab juga sebagai seorang yg beragama Islam..Spt yg dinyatakan dlm entry sebelum ini, flight BBK ke Jeddah pd jam 3ptg, Jumaat 1st April..Alhamdulillah..tiada apa2 halangan. Maka pagi Jumaat itu, BBK memulakan persiapan sbg musaffir. Oleh kerana BBK akan terus ke Makkah (bukan Madinah) dan akan berniat ihram dalam kapal terbang di Miqat Qarnul Manazil iaitu kira-kira satu jam sebelum kapal terbang mendarat di Jeddah. Maka atas nasihat Ustaz semasa kursus, persiapan ihram (memakai pakaian ihram) sebaik2nya dari rumah atau di KLIA. Boleh juga di pesawat nnt tp mungkin susah sikit lah kan..lebih2 lagi bagi lelaki keranai pakaian ihram mereka memerlukan ikatan yang rapi & kemas tanpa pakaian yg berjahit.


                                                          
                                                  Kapal Saudi sedang menanti

Selepas mandi sunat ihram dan musafir, solat subuh, kemudian solat sunat musafir..seterusnya solat sunat ihram..(boleh juga di lakukan di KLIA)..dan jika sudah masuk waktu Dhuha, tunaikan pula solat sunat Dhuha..Seterusnya BBK banyak mengikut buku panduan Umrah..Baca ayat2 terpilih..dan doa2 sebelum meninggalkan rumah..Oh ye, tidak lupa juga melakukan perkara2 sunat seperti buang kuku, merapikan rambut, dan sbgnya..Sebelum melangkah keluar dari rumah..BBK bermaaf2an dahulu dgn keluarga..Sedih juga masa ni..Walhal setiap hari pun mmg sentiasa meminta maaf dari mereka..Ikutkan ibu BBK sepatutnya ikut sekali, tp ada urusan lain yg perlu dia lakukan..lagipun dia baru sahaja Umrah thn lepas..InsyaAllah thn depan BBK akan pergi bersama ibu dan ayah BBK pula..Kemudian keluar je dari pintu, baca doa..dan ayah BBK melaungkan azan..Ya ALLAH..Dalam hati BBK x putus2 memujiNYA dan berdoa supaya tiadalah halangan untuk BBK sampai ke sana..Apa jua boleh berlaku kan kawan2..Jadi senjata org Mukmin, sentiasalah kita panjatkan doa (turut serta dgn usaha yg bersungguh2).

Sepanjang perjalanan ke KLIA, BBK tdk bnyk bercakap..Ibu dan ayah juga faham..mereka dah pesan bnyk kan berzikir..tiba di KLIA jam 11:30am..Makcik2 BBK dah tunggu di sana..awal pula mereka tiba..Kami terus ke kaunter K..di situ dah ramai group kami..yg akan berlepas ke Jeddah bersama2..Andalusia juga bekalkan makanan untuk kami. Beg2 semua tinggalkan sahaja pihak pengurusan akan aturkan..Seterusnya dalam jam 12:30pm kami berkumpul berdekatan ruang legar di hujung Mc Donald untuk taklimat dan mengedarkan boarding pass dan ticket..Selesai, sekali lagi bersalaman dan berpelukan bersama keluarga dan saudara mara yg hadir menghantar di KLIA..Kali ni BBK tidak lg menitiskan air mata..Maybe dah puas nanges sebelum ni.. J Kami berangkat menaiki train untuk ke international gate..Sebelum berlepas kami terlebih dahulu menunaikan solat Jamak Taqdim, Zohor & Asar..

Saudi Arabian Airlines kini menanti..Mula dengan langkah kanan dan Bismillah..BBK melangkah dan memasuki pesawat..pertama kali BBK menaiki Saudi Arabian Airlines..Biru dan redup..Ya Allah..BBK syukur..akhirnya kini di dalam Flight SV 833..Mulakan perjalanan dengan doa bersama2..Bagus SAA..MAS patut wat mcm ni jugak..InsyaAllah semuanya akan selamat..


Maka..Selamat tinggal bumi Malaysia..Dan selamat datang Jeddah, Makkah dan Madinah..Perjalanan ke Jeddah mengambil masa 8 jam setengah..Diingatkan! Sejam sebelum kapal terbang mendarat, iaitu di Miqat, kami perlu berniat Umrah seterusnya dalam keadaan ihram dan perlu menjaga Pantang Larang dalam Ihram  

InsyaAllah..BBK akan cerita seterusnya perasaan ketika mula2 menjejakkan kaki ke Kota Makkah, apabila menyaksikan Masjidil Haram dan seterusnya ketika pertama kali memandang Ka’abah yg merupakan kiblat bagi Umat Islam.. Subhan'Allah
Like jika sudi ;)

1 comment:

  1. ;-)...Alhamdullilah...insyaAllah aku pun akan buat dlm masa terdekat ini...kalau ada rezeki bersama2 lah kita menunaikan rukun islam yg ke 5 ini...Amin...

    ReplyDelete