Friday, April 29, 2011

LIVE VIDEO: The Royal Wedding Prince William

Siapa free boleh tengok live Perkahwinan Di Raja Prince William Arthur Philip Louis of Wales, K.G. & Catherine Elizabeth Middleton


Click on the picture

LIVE VIDEO: The Royal Wedding Like jika sudi ;)

Wednesday, April 27, 2011

Corruption of the Heart



The heart becomes corrupt through six means:

        1. Committing a sin in the hope of repenting
        2. Seeking knowledge and not applying it
        3. Practice without sincerity
        4. Eating the sustenance of Allah without appreciating Him
        5. Not being pleased with Allah’s allocation (destiny)
        6. Burying the dead without learning from them

- Al-Ḥasan al-Baṣrī

(Read on pg 30, Imam Ghazali, Imam Ibn Qayyim, Ibn Rajab Hanbali, Taqwa: The Provision of Believers. Al-Firdous Ltd. London:1995.)
Like jika sudi ;)

Friday, April 22, 2011

Antara sakit dan dosa...

Sakit..Anda sering sakit..? Mudah jatuh sakit? Sedang sakit? Tahukah anda bahawa sakit yg diberikan oleh Allah SWT itu adalah satu anugerah bila mana kita redha dan sabar dengannya dan tidak mengeluh2, ia akan dapat menghapuskan dosa-dosa kecil dan juga menaikkan peringkat darjat kita di sisiNYA.

Bukhari, Muslim meriwayatkan bahwa Nabi S.A.W. bersabda :
"Tiada seorang mu'min yang ditimpa oleh lelah atau pe­nyakit, atau risau fikiran atau sedih hati, sampaipun jika terkena duri, melainkan semua penderitaan itu akan di­jadikan penebus dosanya oleh Allah.” (HR Bukhari-Muslim)


Abu Dawud meriwayatkan Nabi S.A.W. bersabda :
"Seorang mu'min jika sakit, kemudian sembuh, maka penyakit itu menjadi penebus dosanya, dan peringatan dalam menghadapi masa depannya, sebaliknya orang munafik jika sakit lain sembuh, maka ia bagaikan onta yang diikat kemudian dilepas oleh majikannya, ia tidak mengtahui mengapa diikat dan mengapa dilepas ". (HR Abu Dawud)

SubhanAllah..Begitulah setiap kejadian yg berlaku itu sememangnya mempunyai 1001 hikmah disebaliknya yang kita kadangkala tidak sedar. Inilah yg dikatakan, kadangkala bila kita ditimpa sakit atau musibah, maka segera kita akan mengingati Allah SWT.


BBK teringat kata mutawif BBK sewaktu pertama kali Umrah baru2 ini..Mengapa selalu saja orang yang mengerjakan umrah atau haji itu mendapat sakit, sama ada di sana atau setelah pulang ke tanah air. Itu adalah satu tanda di mana doanya untuk di ampunkan dosa sudah didengari oleh Allah SWT. Namun terpulang kepada mereka samaada melihat kesakitan itu sebagai bala bencana atau ujian dari Allah SWT untuk mereka redha dan terima maka dosa-dosa kecilnya akan terampun..InsyaAllah.

Ilmu Allah SWT itu sangat luas yang tidak mungkin dapat tercapai oleh akal kita. Setiap yang hilang dari kita, pasti akan digantikan Allah SWT dengan lebih baik yg kita sendiri tidak mengetahuinya. Dengan syarat, sebagai hamba, kita harus sentiasa berbaik sangka dengan NYA, redha dan dgn setiap ujian yg menimpa.

Bukhari meriwayatkan, Nabi S.A.W. bersabda :
"Siapa yang dikehendaki kebaikan oleh Allah padanya, maka diberinya bala' (ujian).
Lagi sabda Rasulullah SAW mengenai sakit berbunyi:
"Tidaklah seorang muslim tertimpa suatu penyakit dan sejenisnya melainkan Allah akan menggugurkan bersamanya dosa-dosanya seperti pohon yang menggugurkan daun-daunnya" (Hadis riwayat Bukhari dan Muslim)
BBK mengingati diri sendiri untuk belajar menjadi sabar dan redha dengan ujian kesakitan atau musibah..InsyaAllah..Sama2 kita renungi, ingat-mengingati dan berpesan2 supaya kita sama2 selamat dengan ujian yg datang serta bersama2 mendapat rahmat Allah SWT. InsyaAllah..

**Artikel menarik untuk di kongsi bersama tentang sakit yang menggikan darjat, sila klik Sakit - Antara Penghapus Dosa Dan Peningkat Darjat

Like jika sudi ;)

Thursday, April 21, 2011

Pertama Kali..

Okay skrg  BBK rasa nak sambung bercerita tentang pengalaman pertama menjejakkan kaki di Tanah Haram dan seterusnya…sambungan entry sebelum ini..InsyaAllah tujuan BBK cerita bukanlah untuk menunjuk2, tetapi untuk berkongsi cerita betapa indahnya perasaan di sana, betapa tenang dan seronok..Mana lah tau dengan membaca cerita BBK ini, akan membuka ruang dan hati pada yg memang nak pergi supaya cepat2 ke sana segera..BBK rasa seeloknya kita pergi sementara kita bertenaga dan muda..Ini kerana kekuatan fizikal memang sangat2 diperlukan..Perkara yg baik, rasanya tidak salah untuk dikongsi..InsyaAllah..

Sebelum sambung cerita, BBK nk share rukun Umrah tu ada 5 perkara. 1. Niat di miqat (sempadan) iaitu di luar tanah haram, 2. Tawaf mengelilingi Ka’abah 7 kali, 3. Sa’e (7 kali berjalan dari Bukit Safa ke Marwah), 4. Bertahallul atau bergunting/bercukur dan ke 5. Tertib (bermaksud semua perkara dari 1-4 perlu dilakukan mengikut urutan). Jika kita berupaya dalam sehari kita boleh lakukan sehingga 2 atau 3 kali umrah..Biasanya orang buat sekali namun terpulang mengikut kemampuan masing2..Dan jika kita dapat melakukan 7 kali umrah, pahalanya samalah seperti mengerjakan ibadah haji, namun tidak menggugurkan fardhu mengerjakan haji ..

Tiba di Kota Makkah agak lewat berikutan ada transit di Riyadh tp kami hanya di dalam kapal terbang..kemudian dari airport Jeddah ambil masa hampir 2 jam setengah untuk urusan immigration dan luggage. Kemudian dari airport Jeddah, bas2 Andalusia Travel dah pun menanti kami dengan beberapa orang mutawif. 4 bas kesemuanya, 2 bas ke Abeer Garden (250m jarak ke Masjidil Haram) dan Hijaz Hotel (hanya 100m ke Masjidil Haram). Alhamdulillah BBK dan makcik2 duduk di Hijaz..mmg dah request dan tambah bayaran krn seorang makcik BBK agak uzur..Untuk memudahkan beliau ke masjid, kami  pilih duduk di Hijaz Hotel.

Oh ya, di Makkah & Madinah, waktunya lambat 5 jam yea dari waktu kita di Malaysia..Pertama kali melihat kota Mekah di waktu malam..Kota yang hebat..walaupun waktu itu sudah menunjukkan hampir 1 pagi, tapi macam baru 8 malam..Kedai2 masih buka, peniaga2 di sini sana, dan orang ramai masih ada di mana2..Kami di suruh bersedia dalam masa 30 minit untuk mengambil semula wudhu’ dan untuk menukar pakaian yg lebih bersih (jika ada yg  dh kotor). Harus di ingat, pantang larang dalam ihram mesti di jaga..Untuk perempuan, perkara paling penting elakkan menyikat2 rambut, di khuatiri gugur, dan elak dari bahan2 yg wangi, sabun or minyak wangi, dan jgn sesekali menutup muka/dahi..Ini adalah antara pantang larang yg selalunya mudah di langgar bg perempuan, jd perlu sgt berhati2..

Kira2 2:15 pagi (waktu Makkah) kami berkumpul di bawah..Waktu ni kena banyak bertalbiah dan selawat..Mutawif memulakan doa..mendahului kami memulakan perjalanan ke Masjidil Haram untk menuju ke Ka’abah dan semua mengikuti di belakang dan sama2 bertalbiah .

Tak sampai 3 langkah, BBK dah nampak cahaya yg terang benderang ..tertanya2 apakah itu..Meneruskan langkah sambil bertalbiah…tidak lama kemudian, baru BBK perasan..MasyaAllah..Itulah Masjidil Haram! SubhanAllah..putih bersih, lampunya ada kilauan cahaya yg mmg sgt terang..bangunannya begitu besar dan utuh tersergam indah..Hati BBK tersentuh namun terus bertalbiah bersama yang lain..sehinggalah Mutawif berhenti di hadapan pintu pertama iaitu King Abdul Aziz..berhenti seketika dan kami membaca doa sebelum memasuki Masjidil Haram..selesai, berjalan masuk ke dalam masjid..BBK teringat pesan ayah, ibu dan seorg rakan yg pernah ke sini..Mereka ada pesan, pertama kali nmpk Ka’abah, selain melaungkan Allahuakbar3x dan membaca doa yg ada..Jgn sesekali lupa niatkan di dalam hati apa yg kita hajatkan..

                                                                   
Inilah dia Pintu pertama Masjidil Haram iaitu 
King Abdul Aziz Gate

Rakan2..Dalam 6 langkah..menuruni anak tangga pintu King Abdul Aziz..BBK dah ternampak Ka’abah..SubhanAllah..Jujur..perasaan itu x tahu BBK nk gambarkan..Ianya terlalu sukar untuk BBK ungkapkan dgn kata2..yg pasti rasa syukur tidak terhingga, terharu sehingga tak sedar mengalirnya air mata kerana Allah SWT sudi menerima diri ini menjadi tetamuNYA..Bayangkan..betapa diri ini bergelumang dosa pdNYA..Tetapi Allah SWT adalah Maha Pengampun, Pengasih dan Penyayang..Kedatangan BBK dan teman2 lain dipermudahkan..sehingga dapat melihat rumah Allah SWT paling suci ini..Alhamdulillah..

Jika kita bersalah pd manusia, dan sudah meminta maaf, mngkin ada juga yg sukar memaafkan kita sehinggakan kita lemparkan senyuman pun dibalasnya dgn jelingan atau tidak langsung memandang..Tetapi Allah SWT menerima hambaNya selagi hambaNYA ikhlas bertaubat padaNYA. Baru BBK faham, kenapa sebelum ke sana, kita iaitu bakal tetamu Allah digalakkan memperbanyakkan solat taubat..dan membuat persediaan2 lain..dengan persediaan2 ini..Alhamdulillah, itulah yg akan memudahkan dan melancarkan ibadat kita di sana..

Melihat Ka’abah sahaja rakan2..kita sudah mendapat pahala dan rahmat dari Allah SWT..

 Sabda Rasulullah s.a.w bermaksud : 

“ Pada Kaabah itu ada 120 rahmat kepada pengunjungnya pada setiap hari , iaitu 60untuk tawaf, 40untuk solat sunat dan 20 untuk melihat Ka’abah”


SubhanAllah..Allah Maha Besar..Pemurah..Pengasih dan Penyayang..Selagi kita bernyawa, berupaya dan mampu..Marilah sama2 kita rebut peluang untuk ke sana..Kerana terlalu banyak ganjarannya..BBK mohon maaf jika tulisan BBK ada kesalahan dan kesilapan..Harap diperbetulkan jika ada..Sesungguhnya BBK hanya insan kerdil dan lemah di sisiNYA..Dan masih banyak yang perlu BBK pelajari..Harapan BBK hanya satu, supaya kita sama2 mendapat redha NYA bersama2..InsyaAllah..Sharing is Caring..Always.. J

Yang buruk dan hina semuanya dari saya..Yang baik semuanya dari Allah SWT..Assalamualaikum..
Like jika sudi ;)

Tuesday, April 19, 2011

Pelancaran Inai Liatree

Pelancaran CSD Inai Liatree Alhamdulillah berjalan lancar..Kehadiran Tun Dr Mahathir Mohamad dan isteri Tun Dr Siti Hasmah Mohd Ali  yg merasmi acara amat dihargai. BBK rasa bersyukur jugak sbb dpt dtg..Ikutkan BBK mmg cuti hari ni..Tapi betul juga kata boss dan rakan takkan x nak tgk kemuncak acara setelah selama ini berusaha menjayakannya..Pahit manis nak menyiapkan Liatree hampir semuanya BBK tahu..


                                                          CSD Inai Liatree


Biarlah apa org nak kata, BBK percaya nak kan sesuatu kejayaan mmg banyak dugaan dan cabarannya..Yg penting kena terus berusaha dan kuatkan semangat.. Kejayaan Inai Ixora sebelum ini (yg dirasmikan oleh isteri Perdana Menteri kita Yang Berbahagia Datin Paduka Seri Rosmah Binti Mansor 28 July 2010 tahun lalu) sedikit sebanyak memberi suntikan semangat buat semua staff Inai Kiara Sdn Bhd  dan Selat Melaka Shipbuilding Corporation Sdn Bhd untuk terus berganding bahu sehingga ke hari perlancaran pada hari ini..Tidak akan terhenti di sini kerja dan usaha kerana ada lagi beberapa kapal yang masih dalam pembinaan seperti TSHD Inai Jasmine, TSHD Inai Saffron, TSHD Inai Kenanga dan TSHD Inai Kasturi. InsyaAllah..dengan kepimpinan yang jitu, kepercayaan dan hubungan baik sesama pekerja juga majikan, segalanya mungkin..United we stand..


Tahniah buat semua yg bertungkus-lumus, dari daily workers, subcontractors, PMT, PMs, juga yg lain2 di bahagian pengurusan dan top management. Kejayaan ini adalah kejayaan semua..Semoga kita akan dapat lebih banyak projek nanti dan semakin maju..Mungkin ada yg confuse apa kaitan Inai Kiara Sdn Berhad dan Selat Melaka Shipbuilding. Untuk makluman, Selat Melaka Shipbuilding Corporation adalah anak syarikat di bawah Inai Kiara Group. Selat Melaka Shipbuilding atau singkatannya (SMS) mempunyai tanggungjawab yg besar untuk membina kapal2 ini bagi kegunaan Inai Kiara Sdn Bhd bagi melaksanakan projek pengerukkan atau dalam bahasa Inggeris nya dredging. BBK sempat bergurau dgn Tuan Punya syarikat, tak nak ke buka cawangan di Saudi Arabia..? Hehe..Bukan apa, hati BBK masih di sana..kalau lah ada cawangan nnt di sana, BBK nak jd org pertama volunteer kerja di sana..Gaji sikit pun xpe..janji dekat dgn kota Makkah dan Madinah.. InsyaAllah..

Oh yea..Di majlis ini juga, BBK bertemu dgn teman baik yg mmg dah lama x ketemu atas kesibukan masing2..Kami hanya berhubung di BBM atau berbalas komen di FB. Ni lah first time BBK keluar rumah sejak balik umrah Sabtu lalu, dan mereka pula org pertama yg BBK jumpa..Alhamdulillah..semua tu kerja Allah..dan sempat kami bertukar2 cerita terkini masing2..Kali ini ada sesuatu yg lebih utama perlu kami lakukan..perkara yg bukan sahaja untuk diri sendiri, tetapi merupakan tanggungjawab sebagai hambaNYA..InsyaAllah semoga apa yg dirancang dan dibincangkan kami tadi akan menjadi kenyataan..Ameen..Untuk Ija aka Heliza Helmi dan Kak Zeq aka CP, selamat maju jaya dan moga kita sama2 diberkati oleh Allah SWT..Untuk rakan2 yg lain, InsyaAllah kita akan berjumpa nnti yea..
                                            Tun yang di hormati..Comel kan?


                                       My best friend Jee is in the picture




                                               With lovely sista Kak Hani

Berita2 sekitar launching

**Special thanks to Jee my best friend yg bnyk bertungkus lumus menjayakan majlis  dan membantu dptkan payung2 tadi..hehe**
**Sayonara buat Kak Hani..keep in touched sis..gonna miss u and that’s true!**
Like jika sudi ;)

Monday, April 18, 2011

Peruntukan untuk tunai Haji...

Peruntukan Tunai Haji  1459 Hijrah bersamaan 2038 Masihi..! Kira2 lg 27 tahun nampaknye..Mula2 rasa agak kecewa dan terkejut..Mengadu jugalah dgn mak yg ikut menemankan td..Ikutkan buku akaun dah lama ada sejak kecil mak dah buatkan..Tapi baru hari ini diizinkan NYA untuk tukar nama (sbb dh dewasa) dan terus mendaftar untuk Haji.. Mak jawab..”Sabar lah..InsyaAllah ada rezeki nanti dapat cepat..Dengan syarat ada duitnya dan persediaan semua dah lengkap..Kalau tidak dapat bersama Tabung Haji, boleh dah pergi bersama package2 swasta.Boleh buat surat nanti.” Baru lah lega..Yelah..27 tahun dari sekarang, belum tentu BBK masih bernyawa..entahkan ada entahkan tidak..InsyaAllah..usaha akan diteruskan lg dan semoga tercapai niat untuk menunaikan Rukun Islam yg ke 5 ini. Amin..






Di sini, BBK nak share info..Buat kawan2 yg di luar sana yg belum mendaftar..Pastikan anda sudah mendaftar..Daftar bukan bermakna anda dah ada akun Tabung Haji tu dah kira mendaftar dan hanya menunggu giliran..Bukan yea..Tetapi perlu maklumkan pada Tabung Haji yang anda nak mendaftar Haji dan syarat utama nya sekurang2 nya perlu ada RM1300 dalam akaun tabung Haji. Seterusnya pihak Tabung Haji akan keluarkan surat dengan maklumat pendaftaran Haji anda bersama nombor daftar Haji. Pastikan dapat surat ni di kaunter, untuk memastikan nama anda benar2 telah didaftarkan..


                                        Pastikan lepas daftar dapat surat ni

BBK bersyukur dapat tahu info ni semasa kursus Umrah dahulu. Ingat lagi kata Datuk Ustaz Daud Che Ngah.. “Dah lepas umrah ni, cepat2 daftar Haji..Kerana ia wajib bagi umat Islam, jangan tunggu bulan jatuh ke riba tanpa berusaha”  Salah BBK sendiri, sbb sebelum ni beberapa kali juga mak dan ayah BBK dah pesan, cepat la daftar dan tukar nama..Akaun dah ada..Tu lah..Kealpaan masa lalu BBK..

Alhamdulillah..Akhirnya hari ini 18 April, jam  11:21:03, BBK dpt mendaftar di Pejabat Lembaga Tabung Haji Cawangan Bandar Baru Bangi.. Terima kasih tak terhingga buat ibu tercinta kerana sentiasa berada disisi menemani dan jaga akaun ni sejak ku kecil lagi..Untuk yg dah berumah-tangga dan ada anak, cepat2 buatkan akaun Tabung Haji anak2 anda..

BBK nak puji kecekapan Lembaga Tabung Haji. Tak sampai 30 minit, semuanya selesai..BBK hanya perlu isi dua borang sbb akaun dah ada..Borang Tukar Nama  dan Borang Wang Simpanan (Tambahan). Jangan risau pada yg tak tau, pergi sahaja di kaunter, pasti ada petugas Lembaga Tabung Haji yang bersedia membantu..InsyaAllah..


                Buku Akaun Lama BBK (kiri), dan 
                yang baru (kanan) lepas tukar nama

Like jika sudi ;)

Sunday, April 17, 2011

Bila kaki melangkah ke Saudi Arabian Airlines..

Assalamualaikum WBT..16 April..Akhirnya BBK kembali semula ke Malaysia..Jujur dari hari, BBK sebenarnya sedih meninggalkan Madinah dan Kota Makkah..Alhamdulillah segalanya lancar dan mudah selama 10 hari di Makkah dan 5 hari di Madinah..

Rakan2 sekalian..BBK ingin berkongsi cerita..demi kebaikan bersama dgn niat kerana NYA dan rasa tanggungjawab juga sebagai seorang yg beragama Islam..Spt yg dinyatakan dlm entry sebelum ini, flight BBK ke Jeddah pd jam 3ptg, Jumaat 1st April..Alhamdulillah..tiada apa2 halangan. Maka pagi Jumaat itu, BBK memulakan persiapan sbg musaffir. Oleh kerana BBK akan terus ke Makkah (bukan Madinah) dan akan berniat ihram dalam kapal terbang di Miqat Qarnul Manazil iaitu kira-kira satu jam sebelum kapal terbang mendarat di Jeddah. Maka atas nasihat Ustaz semasa kursus, persiapan ihram (memakai pakaian ihram) sebaik2nya dari rumah atau di KLIA. Boleh juga di pesawat nnt tp mungkin susah sikit lah kan..lebih2 lagi bagi lelaki keranai pakaian ihram mereka memerlukan ikatan yang rapi & kemas tanpa pakaian yg berjahit.


                                                          
                                                  Kapal Saudi sedang menanti

Selepas mandi sunat ihram dan musafir, solat subuh, kemudian solat sunat musafir..seterusnya solat sunat ihram..(boleh juga di lakukan di KLIA)..dan jika sudah masuk waktu Dhuha, tunaikan pula solat sunat Dhuha..Seterusnya BBK banyak mengikut buku panduan Umrah..Baca ayat2 terpilih..dan doa2 sebelum meninggalkan rumah..Oh ye, tidak lupa juga melakukan perkara2 sunat seperti buang kuku, merapikan rambut, dan sbgnya..Sebelum melangkah keluar dari rumah..BBK bermaaf2an dahulu dgn keluarga..Sedih juga masa ni..Walhal setiap hari pun mmg sentiasa meminta maaf dari mereka..Ikutkan ibu BBK sepatutnya ikut sekali, tp ada urusan lain yg perlu dia lakukan..lagipun dia baru sahaja Umrah thn lepas..InsyaAllah thn depan BBK akan pergi bersama ibu dan ayah BBK pula..Kemudian keluar je dari pintu, baca doa..dan ayah BBK melaungkan azan..Ya ALLAH..Dalam hati BBK x putus2 memujiNYA dan berdoa supaya tiadalah halangan untuk BBK sampai ke sana..Apa jua boleh berlaku kan kawan2..Jadi senjata org Mukmin, sentiasalah kita panjatkan doa (turut serta dgn usaha yg bersungguh2).

Sepanjang perjalanan ke KLIA, BBK tdk bnyk bercakap..Ibu dan ayah juga faham..mereka dah pesan bnyk kan berzikir..tiba di KLIA jam 11:30am..Makcik2 BBK dah tunggu di sana..awal pula mereka tiba..Kami terus ke kaunter K..di situ dah ramai group kami..yg akan berlepas ke Jeddah bersama2..Andalusia juga bekalkan makanan untuk kami. Beg2 semua tinggalkan sahaja pihak pengurusan akan aturkan..Seterusnya dalam jam 12:30pm kami berkumpul berdekatan ruang legar di hujung Mc Donald untuk taklimat dan mengedarkan boarding pass dan ticket..Selesai, sekali lagi bersalaman dan berpelukan bersama keluarga dan saudara mara yg hadir menghantar di KLIA..Kali ni BBK tidak lg menitiskan air mata..Maybe dah puas nanges sebelum ni.. J Kami berangkat menaiki train untuk ke international gate..Sebelum berlepas kami terlebih dahulu menunaikan solat Jamak Taqdim, Zohor & Asar..

Saudi Arabian Airlines kini menanti..Mula dengan langkah kanan dan Bismillah..BBK melangkah dan memasuki pesawat..pertama kali BBK menaiki Saudi Arabian Airlines..Biru dan redup..Ya Allah..BBK syukur..akhirnya kini di dalam Flight SV 833..Mulakan perjalanan dengan doa bersama2..Bagus SAA..MAS patut wat mcm ni jugak..InsyaAllah semuanya akan selamat..


Maka..Selamat tinggal bumi Malaysia..Dan selamat datang Jeddah, Makkah dan Madinah..Perjalanan ke Jeddah mengambil masa 8 jam setengah..Diingatkan! Sejam sebelum kapal terbang mendarat, iaitu di Miqat, kami perlu berniat Umrah seterusnya dalam keadaan ihram dan perlu menjaga Pantang Larang dalam Ihram  

InsyaAllah..BBK akan cerita seterusnya perasaan ketika mula2 menjejakkan kaki ke Kota Makkah, apabila menyaksikan Masjidil Haram dan seterusnya ketika pertama kali memandang Ka’abah yg merupakan kiblat bagi Umat Islam.. Subhan'Allah
Like jika sudi ;)