Malaysia Cheap Web Hosting

Monday, July 25, 2011

Muhasabah Iman...

Assalamualaikum..diam tak diam dah pun 25 July..Bersamaan 23 Sya'ban 1432H..Ramadhan bakal tiba dalam masa beberapa hari sahaja lagi..Bagaimana hari kita hari ini..? Kebiasaannya kita akan memikir kan 'Oh, apa nak buat yea hari ini..', 'Nak lunch apa nanti..' 'Kerja apa yg perlu di siapkan hari ini'..Namun..jarang2 kita memikirkan..Bagaimana peningkatan iman kita hari ini..BBK berterima kasih pada Motivasi IKIM FM baru2 ini yg menyentuh topik Iman..Ustaz di slot motivasi pagi IKIM FM mengingatkan kita tentang Muhasabah Iman..



Dalam kehidupan kita seharusnya perlu sentiasa ber-Muhasabah atau dalam erti kata lain melakukan proses penilaian diri..Jika bekerja pun, kita diwajibkan melalui proses penilaian atau lebih dikenali dengan 'Appraisal'. Muhasabah penting untuk kita memperbaiki diri kita dengan mengenal pasti kekurangan yg ada. Seterusnya menjadi lebih konsisten dalam mengekalkan kebaikan yg sedia ada.. Begitu juga dengan Muhasabah Iman..Menurut Ustaz di slot motivasi pagi IKIM FM, betapa beruntungnya jika kita dapat melakukan Muhasabah tentang keimanan kita setiap hari..Menilai amalan2 seharian, adakah ia semakin bertambah? Atau berkurang? Menurut Ustaz itu lagi, jika seseorang yg sentiasa bermuhasabah, dia akan sentiasa berfikir sebelum bertindak. Memastikan tindakannya itu tidak akan mencemarkan diri nya dengan dosa..Juga menolak untuk melakukan sesuatu yg dapat meruntuhkan imannya.. 

Alhamdulillah..Kita masih lagi bernafas hari ini..Maka bersyukurlah..Jangan hanya pada lafaz di bibir..Tunjukkan rasa syukur itu dengan amalan, gaya hidup dan perbuatan kita juga..Sabarlah dalam menuruti perintahNYA dan sabarlah dalam meninggalkan segala laranganNYA..Hiasi diri dengan rasa kasih sayang terhadap semua makhluk Allah SWT..Ingat apa yg kita miliki ini hanya pinjaman dariNYA..Satu hari nanti PASTI ia akan kembali kepada NYA..Maha PENCIPTA..yg MEMILIKI segala2nya..

Semoga kita dapat memulangkan kembali apa yang dipinjamkan pada kita ini kembali padaNYA semula dalam keadaan yg baik, suci dan murni.. InsyaAllah..Semoga kita semua sentiasa dilindungiNYA...Amin..

‘Jalan menuju ke Syurga yg kekal, penuh ranjau, onak , duri dan berliku...Jalan menuju ke Neraka yg kekal penuh keindahan, syahwat dan nafsu..Jika Syurga yg kekal abadi pilihan mu..Bersabarlah dalam mengharungi ranjau dunia berduri yg berliku ini..’


Picture: Credit to ILUVISLAM.COM
Like jika sudi ;)

No comments:

Post a Comment