Malaysia Cheap Web Hosting

Saturday, July 2, 2011

Bila Pintu Kaabah terbuka...

SubhanAllah..SubhanAllah..Alhamdulillah..dgn izinNYA td berkesempatan menonton secara online LIVE dari Masjidil Harram MakkahAl-Mukarramah di mana pintu Kaabah atau Multazam di buka.

Jazakallahu Khairan Kathira buat rakan2 yg memberitahu tentang peristiwa ini..Sempat juga BBK tgk dan capture beberapa gmbr seperti di bawah..Kejadian berlaku lebih kurang waktu Malaysia jam 1tgh hari tadi sehingga masuk waktu Zohor..Waktu di Makkah ketika itu jam 8pagi..(waktu Dhuha..)

Menurut rakan BBK yg pernah menyaksikan sendiri peristiwa itu LIVE di sana pada 2004, pintu Kaabah dibuka pd setiap thn,1 Syaaban adalah sbg tanda mengucapkan selamat dtg bln Ramadhan & menyucikan Kaabah adalah perintah dr Allah.(ada disebutkn dlm Surah Al-Baqarah Ayat 125).
Kali ke-2 pintu Kaabah dibuka pd musim haji..sebelum hari wuquf..kadang2 penghujung bln Zulkaedah..kadang2 pd awal bln Zulhijjah..

Manakala dalam rujukan yg sempat BBK buat td sumber dari buku Makkah Al-Mukarramah: Kelebihan & Sejarah karangan Abd. Basit Abd. Rahman terbitan Telaga Biru (hadiah dari seorang teman istimewa yg BBK kenal sewaktu di Makkah & Madinah): Pintu Kaabah akan dibuka untuk membasuh bahagian dalam Kaabah. Satu tangga khas akan dibawa untuk menaikinya. Bahagian dalamnya akan dibasuh dengan air zamzam oleh Khadimul Haramain atau wakilnya dan lain2 orang kenamaan. Dindingnya akan dibasuh dengan penyapu khas yang dibuat daripada daun tamar, kemudian akan direnjis dengan wangi-wangian. Begitu juga pintu ini akan dibuka jika ada tetamu negara yg ingin memasuki Kaabah..

Pintu Kaabah atau Maltazzam yg ada pada hari ini terletak dua meter tinggi dari aras tanah, disaluti emas dan perak. Dibuat pada tahun 1399H. Menelan belanja sebanyak 13,420,000 Riyal Saudi dan emas sebanyak 280kg.

Berikut gambar2 peristiwa semasa Pintu Kaabah atau Multazam dibuka tadi..Pada yg membaca entry ini dan tahu info yg lebih tepat, harap dapat share dan komen untuk maklumat bersama..Syukran..



Untuk yg tidak tahu..Lihat tanda arah di atas kedudukan 
Pintu Kaabah (Multazam) & Hajarul Aswad 

Inilah suasana sekeliling Kaabah tadi 2 July 2011 sebelum pintu Kaabah dibuka

Lihat, askar2/pengawal2 menjaga rapi kawasan Kaabah di Masjidil Harram, namun tidak menghalang sesi tawaf yg dilakukan seperti biasa selepas sempadan kawalan.

Tangga inilah tanda di mana Multazam akan dibuka, ia di bawa berdekatan Kaabah dan laluannya terus memasuki Pintu Kaabah

Tangga diletakkan di hadapan Pintu Kaabah

Mereka memasuki Kaabah

Gambaran dari luar tangga yg betul2 melalui Pintu Kaabah

Cuba perhatikan betul2..Apa yg BBK nmpk dari video tadi mereka menyapu2kan tangan mereka ke Pintu Kaabah 

Dalam 20 minit, mereka keluar semula melalui pintu yg sama

Menuruni tangga, bermula dari penjuru Hajarul Aswad, mereka memulakan Tawaf..

Lihat, laluan Tawaf mereka di kawal rapi oleh pengawal2..MasyaAllah

Begitu mudah dapat mencium Hajarul Aswad..SubhanAllah..AllahuAkbar

Tetap di kawal rapi..

Seperti biasa, selesai Tawaf, mereka juga mengerjakan Solat Sunat Tawaf di belakang Makam Nabi Ibrahim A.S

SubhanAllah..Ya Allah..Ya Rahman, Ya Rahim..

Apa yg ada di dalam Kaabah..? Lihat video ini..


Begitulah suasana yg dapat BBK kongsikan..Jika ada diantara anda yg turut sama menyaksikan atau mempunyai pengalaman sendiri harap dapat kongsi cerita..Siapa kah mereka ini dan sebagainya..Apa yg pasti selepas Maghrib nanti, Rejab akan meninggalkan kita, tibalah bulan Syaaban..Erti Syaaban ialah berpecah-pecah atau berpuak-puak. Masyarakat Quraiysh pada waktu itu terpaksa berpecah kepada beberapa kumpulan untuk mencari sumber air di padang pasir.

Dan apabila Rasulullah SAW datang, beliau mengekalkan nama itu sehinggalah sekarang. Rasulullah SAW telah menyebut tentang pelbagai kelebihan bulan Syaaban dalam hadis-hadisnya. Diantara hadis yang paling masyhur ialah; Rasulullah SAW bertanya kepada sahabat-sahabatnya,

“Tahukah kamu sekelian mengapa dinamakan dengan bulan Syaaban?” Para sahabat menjawab, “Allah dan RasulNya lebih mengetahui” Sabda Rasulullah SAW, “Kerana dalam bulan itu berkembanglah kebaikan yang banyak sekali.” (Dipetik dari kitab Raudatul Ulama).

Justeru, marilah sama2 kita terus meningkatkan amalan kita di bulan Syaaban yg penuh keberkatan..Ramadhan akan menyusul selepas itu..Alhamdulillah..Semoga segalanya lancar berada di dalam aturanNYA..InsyaAllah..

**Mohon ampun & maaf jika ada kesilapan di entry ini..Harap dapat ditegur dan diperbetulkan...Syukran..** 
Like jika sudi ;)

3 comments:

  1. MasyaAllah ada "live" online ye, harap2 tahun depan berpeluang tengok line, thanks perkongsian gambar ni...

    ReplyDelete
  2. yea..ada online..insyaAllah..nnt berpeluang dpt tgk lagi.. :)

    ReplyDelete