Malaysia Cheap Web Hosting

Tuesday, October 4, 2011

Bahagia yg bagaimana?? Bahagia kah kita..?

Salam buat semua...Sekejap je masa berlalukan.. Syawal pun dah berlalu, kini sudah pun masuk Zulkaedah. Bagaimana hari2 kita? Adakah bertambah baik? Semakin productive? Sama2 lah berusaha untuk menjadi lebih baik dari segala aspek kehidupan samaada dalam pekerjaan kita, pelajaran, hubungan sesama manusia dan yang paling penting tentulah hubungan kita dengan Maha Pencipta, Allah SWT. InsyaAllah.





BBK ada dapat satu cerita dari seorang rakan..Dah lama juga dapat cerita ni, tapi baru sekarang berkesempatan nak share. Pada yg belum pernah baca, boleh la baca kisah ni. Kisah ini diceritakan oleh ,  Dr Ary Ginanjar Agustian, pengasas ESQ Way 165

Pada yang tidak tahu ESQ 165 adalah satu modul yang diasaskan oleh Dr. Ary di mana ia mengaitkan unsur sains dengan Islam dan Al-Quran. Ia memperjelaskan bahawa Al-Quran itu adalah benar dan merupakan mukjizat yang benar. Segala catatan dalam Al-Quran akan dibuktikan satu persatu di kemudian hari. 


Okay, jum dengar cerita Dr. Ary...


Dr Ary used to pass thru one toll every day on his way to work. He noticed one of the toll attendant who are always smile & look happy in what he’s doing ( giving toll ticket). 

One day Dr Ary stopped & observed this guy. He look so happy & works like his job are the best job in the world. Below is the communication between Dr Ary & the toll attendant(TA).

Dr Ary: You look so happy with your job, is it the pay is good?

TA: Not really..

Dr Ary: Is it because your company always sending you / transfer you to other country if you are good?

TA: Not really.. the furthest I had been sent is to other toll booth, which is the other side of the road.

Dr Ary: So why you are so happy in what you’re doing?

TA: Every time I pass the ticket, I started with “Bismillah”. I pray to each of them so that they all can reach their destination fast & safely. If they are a doctor, I pray that they will can see their patient soon as possible. If they are parents, I pray that they will safely see their family soon as possible. I’m also very happy just to get involved in making their journey short & fast. 

Bagaimana? Pada yg baru dengar kisah di atas cuba sama2 kita fikirkan..Apakah yang kita cari dalam kehidupan ini..Ya, kebahagiaan..Semua orang ingin bahagia..Namun bahagia yang bagaimana? Kebahagiaan Fizikal? Kebahagiaan Emosi? Atau kebahagiaan SPIRITUAL? Kebahagiaan apa yang kekal abadi?

Mari sama2 kita muhasabah diri dan renung2kan bersama..Selamat beramal. Apapun, sentiasa OPTIMIS dengan berfikiran positive. Nothing impossible as long as we put our mind to it.. InsyaAllah.


Like jika sudi ;)

No comments:

Post a Comment